Skip to main content

Dagplejen som læringsrum

En usædvanlig uddannelse. Mere end 600 dagplejere har været på uddannelse på SOSU Østjylland de seneste fem år. Det har givet dem et fagligt selvtillidsboost og udviklet dagplejen som et aktivt lærings- og udviklingsrum for børnene.

”Formålet med uddannelsen er at udvikle dagplejen, så den er et lærings- og udviklingsrum for børnene, mere end et pasningsrum. Uddannelsen sætter faglige begreber på den tavse viden, som dagplejerne allerede har, og præsenterer dem for helt konkrete tiltag, som de kan tage med hjem i hverdagen i dagplejen,” siger underviser Britta Andersen.

På grunduddannelsen har dagplejerne lært om tilknytningsteori, relationskompetence og sprogudvikling. Nu er de i gang med modul to, hvor de sammen med deres legestuegruppe og en pædagogisk konsulent udvikler konkrete tiltag og rammer for børnenes læring i hverdagen.

Henrik Gansgaard er en af de gennemgående undervisere på forløbet. Han supplerer:

”Vi har hele tiden fokus på, at jo mere man kan inddrage børnene i hverdagens gøremål og rutiner, jo mere lærer de. Det kan være at anskaffe sig en børnekande, så børnene selv kan hælde vand op, i stedet for at dagplejeren gør det. Det er små, banale skridt, men det betyder alverden, fordi det gør dagplejen til et læringsrum. Børnene udvikler kompetencer og vokser som mennesker, når rammerne er sådan, at de kan være med og prøve selv”.

Usædvanlig uddannelse

Dagplejeuddannelsen er usædvanlig på den måde, at den i store træk er designet og ledet af kommunen selv, i et tæt samarbejde mellem en styregruppe og  SOSU Østjylland. Det er der en god grund til:

”Dagplejelederne ved præcis, hvad deres dagplejere har behov for. De ved, hvilken retning de gerne vil trække dagplejen i og hvilket børnesyn, de gerne vil arbejde med, ” siger Henrik Gansgaard.

Der er også en pointe i, at alle dagplejere får nøjagtig den samme uddannelse med et fast hold af undervisere. Det giver et fagligt grundlag og at fælles sprog at snakke ud fra.

Henrik og Britta fortæller, at dagplejerne har fået et fagligt selvtillidsboost af uddannelsen. De er blevet bekræftet i, hvor vigtigt deres arbejde er for børnenes udvikling resten af livet. De har fået begreber på deres tavse viden og på den måde er deres kompetencer blevet anerkendt.

”Mange af dagplejerne har været synligt lettede, når vi har bekræftet dem i, at børnenes vigtigste læring ligger i at arbejde bevidst med hverdagens gøremål og rutiner. Ikke i at lave farvekoordinerede kreationer med grankogler eller sådan noget. Det kan godt være, at det er det, som forældrene lægger mærke til, men det er ikke vigtigt for dagplejebørnenes udvikling og læring,” siger Britta Andersen.

FAKTA om uddannelsen

  • Uddannelse af alle dagplejere i Silkeborg, Skanderborg og Ikast-Brande kommuner.
  • Dagplejerne uddannes i hold, så uddannelsen forløber over flere år.
  • Modul 1 varede 4 uger og er gennemført af mere end 600 dagplejere i perioden fra august 2015 til januar 2019.
  • Modul 2 varer 3 uger og startede i februar 2019. Det skal efter planen være afsluttet i februar 2021.
  • Nyansatte dagplejere får et 5-ugers introforløb.