Nyskabende læringsværktøj: Case-baseret lyddrama har lytteren i centrum

Nyskabende læringsværktøj: Case-baseret lyddrama har lytteren i centrum

17. september 2020

Du er netop kommet ud af borgerens bolig. Din indre stemmer melder sig med tvivl; var hendes ben hævede på en alarmerende måde, og hvordan håndterer du ægtefællens krævende tone? Nu lyder der kald fra nabostuen og du haster videre.

Situationen er fiktiv, men realistisk for elever og medarbejdere inden for social- og sundhedsområdet. Situationer som denne kan elever og medarbejdere snart stå over for i en ny serie med case-baserede lyddramaer.

Lytteren er i centrum i situationerne, og indimellem er der lagt pauser ind med refleksionsspørgsmål. Situationerne er indspillet af uddannede skuespillere fra Teater Katapult i Aarhus og gøres virkelighedstro med masser af lydeffekter.

Projektet hedder AudioMove Explorer og skal hjælpe elever og medarbejdere inden for social- og sundhedsområdet med at udvikle kompetencer i kommunikation med borgere og pårørende. Pilotprojektet er opstået i et samarbejde mellem Aarhus Kommune, Region Midt, FO-Aarhus, SOSU Østjylland og Teater Katapult.

Fleksibelt læringsmateriale

I første omgang udvikles to AudioMove-dramaer; den ene om kommunikation og relation med psykiatriske borgere og den anden om samarbejdet med pårørende i ældreplejen.

Materialet er ikke afhængigt af bestemte fysiske rammer og kan derfor bruges bredt til undervisning af elever eller som efteruddannelse, af praktikvejledere eller i introduktionen af nye medarbejdere på arbejdspladen.

SOSU Østjylland bidrager til projektet med design af realistiske cases, og ved at lægge lokaler til skuespillernes research. Begge lyddramaer har været igennem første test i projektgruppen og i uge 44 skal de testes på to hold SOSU Assistenter fra SOSU Østjylland.


Her kan du læse mere om Audiomove-konceptet på Teater Katapults hjemmeside >>

Her kan du læse en artikel om dramatiker Anna Skov fra Teater Katapult >>