Børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø
På uddannelsen lærer du at arbejde med børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø, og du lærer, hvordan du inddrager børneperspektivet i tilrettelæggelsen af trygge og pædagogiske læringsmiljøer.

Bliv klogere på kurset
Uddannelsen giver dig viden om, hvilken betydning det har for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse, og du lærer, hvordan du med konkrete metoder og tilgange kan undersøge og inddrage børneperspektivet.
Du får indblik i, hvordan det kan ses i sammenhæng med hele Den styrkede pædagogiske læreplan.
Efter uddannelsen kan du:
- Bruge faglig viden om hvorfor børneperspektivet er vigtigt. Anvende forskellige tilgange og metoder til at undersøge og inddrage børns perspektiver.
- Reflektere over egne evner til at udvise empatisk nysgerrighed ift. barnets oplevelsesverden, og derved udfordre egne for-forståelser i det pædagogiske arbejde med børn.
- Se arbejdet med børneperspektiver kan ses i sammenhæng med de øvrige temaer i det pædagogiske grundlag samt de 6 læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.
Målgruppe
Pædagogisk personale, der arbejder med børn i 0-6 års alderen. Det kan være dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i dagtilbud, samt eventuelt øvrige faggrupper, der arbejder med børn, eksempelvis familieplejere.
Brancher
Socialpsykiatri og fysisk/psykisk handicap.
Sundheds- og sygeplejeopgaver i sygehusvæsenet.
Pædagogisk arbejde med børn og unge.
Fagkode: 20932 Børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø.