Modulet udvikler din forståelse for det personlige lederskab i din daglige komplekse hverdag. Du får teoretiske redskaber til at kunne vurdere og foretage justeringer i praksisnære problemstillinger.
Du opnår indsigt i din egen ledelsespraksis, så du kan planlægge en strategi for din egen udvikling som leder. Du lærer at formidle både ledelsesmæssige problemstillinger og forslag til løsningsmuligheder til dine medarbejdere og samarbejdspartnere.
Organisation og arbejdspsykologi
På dette modul får du indsigt i hvordan struktur, kultur og processer fungerer i organisationer, så du kan sikre god motivation og trivsel hos medarbejdere. Du får konkrete redskaber til at kunne identificere symptomer og de relaterede problemstillinger i praksis, så du kan udarbejde og formidle løsningsforslag med fokus på samarbejdsprocesser og organisationens formål.
Det strategiske lederskab
Du lærer om forandringsledelse og -processer, så du kan udvikle og implementere en proces, der skaber ejerskab, mening og handling hos dine medarbejdere og organisation. Du skaber og formidler udviklingsmæssige tiltag med din indsigt i organisationens værdisæt, branche og relationer til interessenter og din egen ledelsestilgang.
Stress i organisationen
På modulet får du viden, færdigheder og kompetencer til at bidrage til din arbejdsplads’ arbejde med stressforebyggelse og stresshåndtering, i en bred ledelseskontekst. Du undervises blandt andet i mestringsstrategier, stress- samtalen og forebyggelse med fokus på det psykisk arbejdsmiljø.
Coaching og konflikthåndtering
Vil du udvikle din kompetencer i at forstå og håndtere konflikter, der kan opstå i samarbejdet med elever? På Coaching og konflikthåndtering udvikler du dine kompetencer i håndtering af konflikter igennem coaching og anvendelige spørgeteknikker, så du fortsat støtter op om elevens læring. Modulet giver dig redskaber til at arbejde aktivt med din kommunikation og forståelse for det psykologiske samspil.
Teamledelse (udbydes efterår 2024)
På dette modul får du indsigt i, hvordan du kan etablere, udvikle og lede en teambaseret kultur i din organisation. Du udvikler din egen ledelsespraksis, så du kan se og arbejde med de forskellige teamroller. Du får metoder til at motivere teamet i den rigtige retning, ligesom du får øje for din egen udvikling.
Forløbet afsluttes med et afgangsprojekt.