Børns leg og den legende tilgang
Vil du styrke børns trivsel, nysgerrighed og deltagelse gennem leg?
På denne uddannelse får du en praksisnær forståelse af legens betydning og du lærer, hvordan du skaber lege- og læringsmiljøer, der favner alle børn og giver plads til fantasi, udvikling og glæde.
Vælg dit hold
| By | Datoer | kursusdage | Tilmeldingsfrist | ||
|---|---|---|---|---|---|
Aarhus i SOSU Østjylland - afd. Aarhus Hedeager 33 Aarhus | 20.04.26 - 22.05.26 | 5 Vis datoer i mandag 20.04.26 tirsdag 21.04.26 onsdag 22.04.26 torsdag 21.05.26 fredag 22.05.26 | 20.03.26 | ||
Bliv klogere på kurset
Legen er børns vigtigste læringsbane, og som pædagogisk medarbejder har du en afgørende rolle i at støtte, guide og rammesætte den.
På denne 5-dages uddannelse arbejder vi med både børns selvorganiserede leg og de vokseninitierede lege, og du får konkrete metoder til at skabe læringsmiljøer, hvor børneperspektivet er i centrum.
Vi dykker ned i den styrkede pædagogiske læreplan og de brede læringsmål, så du bliver helt skarp på, hvordan leg, trivsel og udvikling hænger sammen i hverdagen.
Gennem øvelser, refleksion og praksisnære eksempler bliver du klædt på til at støtte børns fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, selvværd og identitet – både i rutiner, spontane øjeblikke og planlagte aktiviteter.
Du lærer også at indtage forskellige roller i legen, så du kan tilpasse din støtte til børnegruppens behov og skabe deltagelsesmuligheder for alle børn.
Efter uddannelsen kan du:
- Understøtte alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse med udgangspunkt i barnesynet og en forståelse af, at legen har værdi i sig selv.
- Inddrage børneperspektivet og skabe, tilbyde og evaluere læringsmiljøer, der understøtter både selvorganiseret leg, vokseninitieret leg, rutiner og spontane lege.
- Skabe lege- og læringsmiljøer, der styrker børns fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, selvværd og identitet.
- Møde børnene med en legende og nysgerrig tilgang, der fremmer sociale kompetencer og personlig læring.
- Indtage forskellige pædagogiske roller i legen for at støtte, guide, rammesætte og sikre deltagelsesmuligheder for alle børn.
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til pædagogisk personale i dagtilbud, der arbejder med børn i alderen 0–5 år – fx pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, dagplejere og plejefamilier.
Den er også relevant for øvrige faggrupper, der arbejder med små børn og ønsker at styrke deres faglighed omkring leg, læringsmiljøer og børneperspektiv.
Brancher
49846: Børns leg og den legende tilgang