SOSU Østjylland | Gør dig klogere på livet

SOSU Østjyllands strategi

SOSU Østjyllands strategi er bygget op om de tre indsatsområder; Fremtidens uddannelser, Fællesskaber og Faglighed.

Fremtidens uddannelser

- rekruttering og udvikling.

Vi har en væsentlig interesse i at være med til at udvikle uddannelserne til fremtidens velfærdssamfund.

Det peger blandt andet på øget brug af digitalisering og teknologi i undervisningen samt på bæredygtighed og grøn omstilling. 

Derfor vil vi i de kommende år sætte fokus på: 

  • At øge søgningen til EUX Velfærd og skabe grundlag for et selvstændigt udbud på skolen.
  • At udvikle og udbyde nye uddannelsesudbud, blandt andet DigiTech, SOSU-Online både som EUD og VEU, Outdoor m.m., og at afsøge nye muligheder for at bruge simulation i undervisningen.
  • Aktivt at deltage i partnerskabssamarbejdet med Videnscenter for Velfærdsteknologi.
  • At medvirke i samarbejdsprojekter både internationalt og nationalt, regionalt og lokalt.
  • At udarbejde et forskningsprogram på SOSU-området.
  • At arbejde med FN’s verdensmål blandt skolens elever, kursister og ansatte og blive en Unesco Verdensmålsskole.

Fællesskaber

– øget gennemførelse og trivsel.

Inkluderende fællesskaber er en væsentlig forudsætning for at modtage læring, udvikle sig og levere det bedste man kan. 

Derfor vil vi i de kommende år sætte fokus på: 

  • En god start for alle – både for elever, kursister og ansatte.
  • Et attraktivt undervisningsmiljø, både fagligt og socialt.
  • Et dialogbaseret og samarbejdende arbejdsmiljø.
  • Professionelle læringsfællesskaber og pædagogiske ledelsesfællesskaber.

Faglighed

– pædagogik og kvalitet.

Der er stor bevågenhed på erhvervsuddannelsernes evne til at opfylde
samfundets behov for flere faglærte.

I særlig grad er der fokus på behovet for flere dygtige faglærte til
velfærdssektoren – og det peger direkte ind i vores EUD-spor: Sundhed, Omsorg og Pædagogik.

Derfor vil vi i de kommende år sætte fokus på: 

  • At sikre og fortsat udvikle et bredt uddannelsesudbud af høj kvalitet.
  • At styrke elevernes læring og dannelse, hvor begreber som
    demokratisering, interkulturel forståelse, internationalisering og bæredygtighed er væsentlige elementer.
  • At synliggøre mulighederne for faglærte for nye karriereveje gennem livslang læring (VEU).
  • At styrke og udvikle alle ansattes faglige, personlige og organisatoriske kompetencer.