SOSU Østjylland | Gør dig klogere på livet

Pau-Lab: Udvikling af et fysisk læringsrum på pædagogiske assistentuddannelser

I projektet Pau-Lab arbejdes der med at udvikle et fysisk læringsmiljø for pædagogiske assistenter, hvor elever kan træne og reflektere over autentiske scenarier fra praksis. Formålet er at styrke praksislæring, gøre uddannelsen mere attraktiv og ruste eleverne bedre til deres fremtidige arbejde.

Projektets formål

Formålet er at give pædagogiske assistentelever mulighed for at opnå praksiserfaring i et trygt og kontrolleret miljø, som supplement til den teoretiske undervisning. Projektet skal lukke et læringshul i uddannelsessystemet og styrke elevernes kompetencer og selvtillid.

Der findes ikke et praksislæringsrum for pædagogiske assistenter, som der gør for social- og sundhedsuddannelser. Pau-Lab skal afhjælpe dette og give eleverne mulighed for at træne i realistiske scenarier.

Hvad kommer der ud af projektet?

  • Etablering af Pau-Lab på to skoler
  • Undervisningsmaterialer og cases
  • Didaktisk ramme for praksislæring
  • Padlet med ressourcer og vejledninger
  • Webinar med præsentation af koncept og erfaringer.

Hvem deltager?

  • Randers Social og sundhedsskole (projektejer)
  • SOSU Østjylland

Projektet er finansieret af Region Midtjyllands Uddannelsespulje.