SOSU Østjylland | Gør dig klogere på livet

Om SOSU Østjylland Kvalitetsudvikling

SOSU Østjylland arbejder med fire klare mål for kvalitetsudviklingen: Rekruttering, Gennemførelse, Trivsel og tilfredshed, og Faglighed.
Kvalitetsudvikling

Kvalitetsudvikling på SOSU Østjylland

Kvalitetssystem

SOSU Østjylland arbejder systematisk med at sikre kvaliteten i uddannelserne og laver løbende evalueringer og resultatvurdering.

SOSU Østjyllands kvalitetsarbejde skal understøtte skolens Vision og mission, sikre at skolen lever op til gældende love og bekendtgørelser på kvalitetsområdet og gennem åbenhed skabe indsigt og indflydelse for elever og samarbejdspartnere.

Arbejdet med at sikre og udvikle kvaliteten inddrager skolens ledelse, alle medarbejdere, elever, skolens bestyrelse og de lokale uddannelsesudvalg.

SOSU Østjyllands kvalitetssystem er bygget op om de fire strategiske mål:

1. Rekruttering
Så mange som muligt, der har de nødvendige kompetencer og motivation, skal vælge en uddannelse på SOSU Østjylland.

2. Gennemførelse
Så mange som muligt skal gennemføre deres uddannelse på SOSU Østjylland.

3. Trivsel og tilfredshed
Elever og kursister skal trives på uddannelserne og tilfredsheden med SOSU Østjylland skal være så høj som muligt.

4. Faglighed
Eleverne på SOSU Østjylland skal blive så dygtige som muligt, så de kan bidrage med ny viden og høj faglighed i branchen. 

Kvalitetssystem
SOSU Østjyllands kvalitetssystem er her beskrevet i et årshjul, hvor løbende evaluering og resultatvurdering danner grundlag for indsatser og projekter, der skal forbedre kvaliteten af skolens uddannelser, øge elevernes trivsel og sikre gennemførelse.

Problemer med at se plandiscen? Klik her

Informationsindsamling og resultatvurdering

SOSU Østjylland indsamler løbende kvantitative og kvalitative data for at dokumentere og vurdere skolens resultater og kvalitetssikre uddannelserne. Se skolens procedure for løbende resultatvurdering.

Løbende resultatvurdering

 

Her kan du se resultatet af den løbende informationsindsamling:

STUKs nøgletalsrapport 2023
Kvalitetsrapport 2022 
Kvalitetsrapport 2021 
Kvalitetsrapport 2020 
Kvalitetsrapport 2019

Trivsel og tilfredshed (EUD)

Den nationale elevtrivselsundersøgelse

Hvert år i november gennemfører alle erhvervsskoler den nationale elevtrivselsundersøgelse (ETU) fra Børne- og Undervisningsministeriet. Alle elever, der er i gang med en skoleperiode i undersøgelsesperioden, deltager i elevtrivselsundersøgelsen som en skemalagt del af undervisningen.

Resultatet af elevtrivselsundersøgelsen præsenteres for SOSU Østjyllands bestyrelse, de lokale uddannelsesudvalg og skolens elevråd og indgår i ledelsens resultatvurdering i årets første kvartal. 

Her kan du se resultaterne af ETU for SOSU Østjylland:

ETU 2023
ETU 2022
ETU 2021
ETU 2020
ETU 2019

Den nationale virksomhedstilfredshedsundersøgelse

Hvert år gennemfører alle erhvervsskoler den nationale virksomhedstilfredshedsundersøgelse (VTU) fra Børne- og Undervisningsministeriet. Alle oplæringsvirksomheder med en aktiv uddannelsesaftale i undersøgelsesperioden bliver bedt om at deltage i undersøgelsen. De lokale uddannelsesudvalg hjælper med at henvise til respondenter i oplæringsvirksomhederne og opfordre de oplæringsansvarlige til at deltage i undersøgelsen.

Resultatet af virksomhedstilfredshedsundersøgelsen præsenteres for SOSU Østjyllands bestyrelse og de lokale uddannelsesudvalg og indgår i skolens løbende resultatvurdering.

Her kan du se resultaterne af VTU for SOSU Østjylland:

VTU 2023
VTU 2022
VTU 2021
VTU 2020
VTU 2019

Løbende trivselsmåling og undervisningsevaluering

”For at sikre og udvikle kvaliteten af undervisningen foretages der på SOSU Østjylland løbende systematiske undervisningsevalueringer. På erhvervsuddannelserne indsamles der informationer til brug for udvikling af den daglige undervisning, i FPDG og i LUP’er. Evalueringerne og kvalitetsarbejdet skal bidrage til en tydelig sammenhæng mellem skole- og oplæringsperioder.” 

Skolens Fælles pædagogisk-didaktiske grundlag (FPDG)

Formålet med undervisningsevalueringen er, at elever og lærere i samarbejde udvikler undervisningen og undervisningsmiljøet. I SOSU Østjyllands fælles pædagogisk-didaktiske grundlag er beskrevet, hvordan al undervisning tager udgangspunkt i skolens pædagogiske og didaktiske principper:

  • Helhedsorienteret undervisning
  • Praksisnær undervisning
  • Undervisningsdifferentiering
  • Feedback og feedforward
  • Relationer og trygge læringsmiljøer

På hvert skoleforløb svarer eleverne på alle hold på et elektronisk spørgeskema. Lærerteamet/PLF gennemgår besvarelserne og laver eventuelle justeringer og tiltag i samarbejde med eleverne på holdet.

På SOSU Østjyllands afdeling i Aarhus foregår undervisningsevalueringen som en del af de løbende trivselsmålinger (mikromålinger) i projektet Flere kloge hænder, der gennemføres i samarbejde med Aarhus Kommune og CompanYoung.

Evaluering af arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU)

Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) bliver evalueret af alle deltagere gennem det landsdækkende evalueringssystem AMUkvalitet. Læs mere om arbejdsmarkedsuddannelserne

Alle deltagere på AMU-uddannelser bliver på sidste undervisningsdag bedt om at evaluere forløbet ved at svare på et spørgeskema i AMUkvalitet. SOSU Østjylland bruger besvarelserne i arbejdet med at kvalitetssikre uddannelserne.

Se resultaterne på amukvalitet.dk. Du finder resultaterne for SOSU Østjylland ved at vælge den periode du er interesseret i og derefter klikke på skolens navn i listen.

Læs mere om AMUkvalitet og evaluering af AMU.

Undervisningsmiljø

Spørgsmål?

Kontakt vores kvalitetskonsulent.

Maibritt Rohde Christensen

mrc@sosuoj.dk 20275409