Den nationale elevtrivselsundersøgelse
Hvert år i november gennemfører alle erhvervsskoler den nationale elevtrivselsundersøgelse (ETU) fra Børne- og Undervisningsministeriet. Alle elever, der er i gang med en skoleperiode i undersøgelsesperioden, deltager i elevtrivselsundersøgelsen som en skemalagt del af undervisningen.
Resultatet af elevtrivselsundersøgelsen præsenteres for SOSU Østjyllands bestyrelse, de lokale uddannelsesudvalg og skolens elevråd og indgår i ledelsens resultatvurdering i årets første kvartal.
Her kan du se resultaterne af ETU for SOSU Østjylland:
ETU 2023
ETU 2022
ETU 2021
ETU 2020
ETU 2019
Den nationale virksomhedstilfredshedsundersøgelse
Hvert år gennemfører alle erhvervsskoler den nationale virksomhedstilfredshedsundersøgelse (VTU) fra Børne- og Undervisningsministeriet. Alle oplæringsvirksomheder med en aktiv uddannelsesaftale i undersøgelsesperioden bliver bedt om at deltage i undersøgelsen. De lokale uddannelsesudvalg hjælper med at henvise til respondenter i oplæringsvirksomhederne og opfordre de oplæringsansvarlige til at deltage i undersøgelsen.
Resultatet af virksomhedstilfredshedsundersøgelsen præsenteres for SOSU Østjyllands bestyrelse og de lokale uddannelsesudvalg og indgår i skolens løbende resultatvurdering.
Her kan du se resultaterne af VTU for SOSU Østjylland:
VTU 2023
VTU 2022
VTU 2021
VTU 2020
VTU 2019
Løbende trivselsmåling og undervisningsevaluering
”For at sikre og udvikle kvaliteten af undervisningen foretages der på SOSU Østjylland løbende systematiske undervisningsevalueringer. På erhvervsuddannelserne indsamles der informationer til brug for udvikling af den daglige undervisning, i FPDG og i LUP’er. Evalueringerne og kvalitetsarbejdet skal bidrage til en tydelig sammenhæng mellem skole- og oplæringsperioder.”
Skolens Fælles pædagogisk-didaktiske grundlag (FPDG)
Formålet med undervisningsevalueringen er, at elever og lærere i samarbejde udvikler undervisningen og undervisningsmiljøet. I SOSU Østjyllands fælles pædagogisk-didaktiske grundlag er beskrevet, hvordan al undervisning tager udgangspunkt i skolens pædagogiske og didaktiske principper:
- Helhedsorienteret undervisning
- Praksisnær undervisning
- Undervisningsdifferentiering
- Feedback og feedforward
- Relationer og trygge læringsmiljøer
På hvert skoleforløb svarer eleverne på alle hold på et elektronisk spørgeskema. Lærerteamet/PLF gennemgår besvarelserne og laver eventuelle justeringer og tiltag i samarbejde med eleverne på holdet.
På SOSU Østjyllands afdeling i Aarhus foregår undervisningsevalueringen som en del af de løbende trivselsmålinger (mikromålinger) i projektet Flere kloge hænder, der gennemføres i samarbejde med Aarhus Kommune og CompanYoung.