Deltagere, der er bevilliget socialpædagogisk støtte (SPS), opfordres til at orientere skolen herom, så skolen kan tilrettelægge prøve på særlige vilkår med de hjælpemidler, den enkelte er bevilliget.
Såfremt en deltager på en af skolens AMU-uddannelser, ønsker en screening i forhold til at opnå socialpædagogisk støtte, skal denne henvende sig til skolen hurtigst mulig. En screening er tidskrævende, og det kan derfor ikke forventes, at screeningen er gennemført inden uddannelsens første undervisningsdag.
Særlige prøvevilkår kan eksempelvis være forlængelse af tid til forberedelse og prøveaflæggelse eller skærmet arbejdsplads ved prøveaflæggelse.
Socialpædagogiske støtteformer for deltagere på AMU-uddannelse er følgende:
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf
Deltagere med en funktionsnedsættelse kan få bevilget hjælpemidler og instruktion i, hvordan hjælpemidlerne anvendes.
For deltagere med ordblindhed drejer det sig om kompenserende læse- og skriveteknologi. Deltagere med hørehandicap kan have brug for høretekniske hjælpemidler.
Deltagere med synshandicap kan have behov for programmer, der kan læse tekster højt, zoome ind på teksten eller andre hjælpemidler, der kompenserer for synsnedsættelsen.
Deltagere med bevægelseshandicap kan have brug for ergonomiske hjælpemidler.
Dokumentation er ordblindetest eller bevilling på SPS fra STUK.
Personlig assistance
Personlig assistance er hovedsageligt hjælp til mennesker med fysiske funktionsnedsættelser i undervisningssituationen, som har behov for assistance til at komme omkring, vende sider i bøger eller anden praktisk hjælp. Dokumentation er bevilling på SPS fra STUK.
Sekretærhjælp
Sekretæren varetager en række opgaver, der hjælper deltageren med at komme igennem sin uddannelse på lige fod med andre. Dette kan eksempelvis være at tage noter, skrive ned, søge litteratur mm.
Dokumentation er bevilling på SPS fra STUK.
Støttetimer med henblik på kompensation af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
Studiestøttetimer består af faglig sparring og vejledning, der imødekommer deltagerens behov. Studiestøttetimer bliver varetaget af en underviser, vejleder på uddannelsesstedet eller ekstern person, som uddannelsesstedet ansætter til opgaven. Det er vigtigt, at støttegiver kender indholdet i uddannelsen godt har et godt kendskab til skolen. Det er skolens ansvar at sikre kvaliteten af den specialpædagogiske støtte. Dokumentation er bevilling på SPS fra STUK.
Særligt udformede undervisningsmaterialer
Studiebøger og andet undervisningsmateriale kan blive produceret i et format, der kan læses op.
Dokumentation er bevilling på SPS fra STUK.
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning
Tolkningen gør det muligt for den døve deltager at følge undervisningen på samme vilkår som de andre deltagere. Tolkning kan sikre lige og effektiv kommunikation med hørende undervisere og meddeltagere. Dokumentation er bevilling på SPS fra STUK.
For deltagere med bevilliget SPS, og som dermed skal have tilbud om særlige prøvevilkår, indgås der individuelle aftaler.
For yderligere information: www.spsu.dk